تاریخچه فوتبال در جهان و ایران
بزرگترین وبلاگ علمی وتحقیقاتی وسرگرمی وهنری درآسیا
این وبلاگ اونی هست که شما به دنبالش بودید
چهار شنبه 4 مرداد 1391برچسب:, :: 15:40 :: نويسنده : پیام عب

▪ مسابقات جام جهانی فوتبال زنان از سال ‪ ۱۹۹۱‬هر چهار سال یک بار برگزار می شود.
شاید بتوان گفت که فوتبال به همراه پیدایش و خرید و فروش نفت در جنوب ایران به این کشور آمد. نخست انگلیسی ها فوتبال را در سال ‪ ۱۸۸۳‬میلادی به هند بردند و ‪ ۹‬سال بعد از آن، حتی مسابقاتی هم در آنجا برگزار شد که برنده آن به دریافت جام نایل می آمد.
انگلیسی هایی که نخست در شهر "مسجد سلیمان" چاه نفت زدند، فوتبال را برای تفریح، به افراد محلی یاد دادند و از قرار معلوم از سال ‪ ۱۹۰۸‬در جنوب ایران رایج کردند.
پس از جنگ جهانی اول، فوتبال در مدارس خارجی از جمله کالج آمریکایی ها بازی می شد و همین بازی ها بود که رفته رفته به ترتیب مسابقاتی میان اعضای سفارتخانه های خارجی انجامید.
▪ در سال ‪ ۱۹۱۹‬میلادی (‪ ۱۲۹۷‬شمسی) نخستین تیم فوتبال ایرانی در تهران تشکیل شد.
اولین فوتبالیست ایرانی که توانست به تیم های فوتبال خارج از کشور راه یابد، "حسین صدقیانی" بود که در تیم های فنرباغچه ترکیه و راپید وین اتریش عضویت داشت، تیم هایی که هنوز هم نامدار و با اعتبار هستند.
صدقیانی کسی بود که فوتبال از نوع امروزی آن را به ایران آورد و به جوانان آن روزها آموزش داد.
پس از تشکیل تیم های باشگاهی در تهران و شهرهای بزرگ دیگر، سرانجام در شهریور ‪ ۱۳۲۰‬شمسی تیم ملی ایران در تهران تشکیل شد و نخستین بازی خود را در کابل در برابر تیم افغانستان انجام داد که بدون گل با نتیجه مساوی پایان یافت. از آنجا که پیش شرط شرکت در بازی های المپیک ‪ ۱۹۴۸‬لندن، داشتن سه فدراسیون ورزشی در هر کشور داوطلب بود، ایرانیان که در رشته های کشتی و وزنه برداری می خواستند گروه هایی بفرستند، تشویق شدند که برای سرپرستی و هماهنگی بازی های فوتبال، در سال ‪ ۱۳۲۵‬شمسی فدراسیون فوتبال کشور را پایه گذاری کنند.
‪ ۱۲‬اسفند همان سال، فدراسیون فوتبال که تا آن زمان به سرپرستی انجمن ملی تربیت بدنی اداره می شد، تشکیل گردید و در طول تاریخ ‪ ۷۶‬ساله پیکارهای جام جهانی فوتبال، تیم ملی ایران تاکنون سه بار به این رقابتها راه یافته است.
در سال های ‪ ۱۹۷۸‬و ‪ ۱۹۹۸‬که مسابقات جام جهانی به ترتیب در آرژانتین و فرانسه برگزار شد، تیم ایران تنها در دیدارهای مرحله مقدماتی حضور داشت و از پیروزی های دلخواه به دور ماند.
تنها مسابقه های جالب و حساسی که در سال ‪ ۱۹۹۸‬انجام شد، یکی اولین مسابقه فوتبال میان تیم های ملی آلمان و ایران بود که با شکست ایران با نتیجه دو بر صفر پایان یافت. اما پیکار بعدی که میان تیم های ایران و آمریکا برگزار شد که به پیروزی ایران با نتیجه دو بر یک انجامید.
اگر ضرب المثل قدیمی تا سه نشه بازی نشه، مصداق داشته باشد، این بار بعید نیست که تیم ملی ایران از موانع پرتغال و آنگولا بگذرد و به دور یک هشتم نهایی راه یابد. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها