راهنمای خرید لپ تاپ
بزرگترین وبلاگ علمی وتحقیقاتی وسرگرمی وهنری درآسیا
این وبلاگ اونی هست که شما به دنبالش بودید
جمعه 23 تير 1391برچسب:, :: 11:14 :: نويسنده : پیام عب

پردازنده

اگر به دنبال یک لپ‌تاپ فرا قابل حمل نه‌چندان گران با عمر باتری طولانی می‌گردید، انواع AMD با فناوری فیوژن (Fusion) و پردازنده‌های فرا کم مصرف (ultra low- voltage)‌‌ سری Core اینتل بهترین گزینه برای انتخاب است. به منظور کارایی متوسط، پردازنده‌هایCore i3 مناسب است، با این حال انواع Core i5 بهتر هستند.
اما بازیخورها و کاربرهای حرفه‌ای حتما باید انواعی بسیار پیشرفته از پردازنده‌های Core i5 یا Core i7 اینتل را در نظر داشته باشند. پردازنده‌های سری اتم (Atom) اینتل تنها مخصوص نت‌بوک‌ها و مناسب وبگردی و پخش و استریم محتوای رسانه‌ای است

حافظه اصلی

وقتی که نوبت به حافظه می‌رسد، حداقل ۳ گیگابایت (البته بهتر است ۴ گیگابایت باشد) برای ویندوز ۷ مناسب است. برای آنهایی که به دنبال کارایی بیشترند، ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه رم نیاز دارند. قبلا یک گیگابایت رم برای نت‌بوک‌ها کافی به نظر می‌رسید؛ اما انواع امروزی آنها حداقل ۲ گیگابایت رم دارند.

دیسک سخت

انواع پرسرعت آنها برای کاربران مهمتر از دیسک‌های پر ظرفیت هستند. سیستم‌هایی با دیسک‌های ۷۲۰۰ دور (RPM) نسبت به انواع ۵۲۰۰ دور ارجحیت دارند. انواع با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت کاملا برای مصارف مناسب هستند. پیش‌تر۱۶۰ تا ۲۵۰ گیگابایت دیسک سخت در نت‌بوک‌ها متداول بود، اما استاندارد امروزی آنها ۳۲۰ گیگابایت است. فضاهای ذخیره داده وضعیت جامد (SSD) در مقایسه با دیسک‌های سخت، ظرفیت پایین‌تر و قیمت بالاتری دارند (به طور متوسط بیش از ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان برای ۱۲۸ تا ۲۵۶ گیگابایتی آنها) اما به صورتی باورنکردنی در کارایی سیستم موثرند.

تفکیک‌پذیری صفحه نمایش (Display Resolution)

هر چه تعداد پیکسل‌های نمایش بیشتر باشد، محتوای بیشتری را می‌توان در آن جا داد. در لپ‌تاپ‌ها معمولا این مقدار ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل است. اما ترجیحا شما انواع با رزولوشن بالاتر، ۱۶۰۰ در ۹۰۰ یا برای فول اچ دی و ۳ بعدی ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ را انتخاب کنید. با چنین صفحه نمایش multitask، باز کردن چند صفحه و همچنین تماشای فیلم‌ها آسان‌تر است.‌‌

تراشه گرافیکی

معمولا تراشه‌های تعبیه‌شده گرافیکی (آنهایی که حافظه خود را از حافظه اصلی سیستم به اشتراک می‌گیرند) برای انجام وظایف پایه‌ای مانند وبگردی، تماشای ویدئو و اجرای برخی بازی‌های سطح متوسط در لپ‌تاپ‌ها کافی و مناسب هستند. اما یک پردازشگر مستقل گرافیکی ـ که حافظه ویدئوی اختصاصی دارد ـ کارایی گرافیک بهتری را ارائه کرده و پاسخگوی نیاز بازی‌های رایانه پیشرفته بوده و موجب یک پخش شتاب یافته ویدئویی عالی (accelerated video playback) در سایت‌هایی هولو و همچنین باعث سرعت بخشیدن به ویرایش فایل‌های ویدئویی است.

گرداننده‌های DVD‌/‌Blue-ray‌

نت‌بوک‌ها از داشتن درایوهای نوری بی بهره بوده و در حال محو شدن از پیکربندی نت‌بوک‌های سبک وزن نیز هستند؛ چرا که امروزه شما می‌توانید محتوای رسانه‌ای را براحتی با اینترنت از وب، استریم یا دانلود کنید. دانلود کردن بیشتر نرم افزارها از طریق وب نیز به آسانی ممکن است. پس اگر شما نخواهید لوح فشرده رایت یا بلو‌‌ـ‌ ری تماشا کنید، دیگر مجبور نیستید وزن اضافه یک گرداننده نوری را با خود حمل کنید. اما در لپ‌تاپ های بزرگ‌تر و سنگین داشتن یک گرداننده نوری DVD و مخصوصا بلو‌‌ـ‌ ری، یک امتیاز است.

ویندوز یا مک (Mac)؛ کدام بهتر است؟

پاسخ به این سوال چندان آسان نیست، چرا که سیستم‌های ویندوز و مک هر کدام نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارد. استفاده از مک‌بوک و مک‌بوک‌پرو با برخورداری از سیستم عامل مک مانند یوزپلنگ برفی (SnowLeopard)، برای کاربر بسیار ساده بوده و اکثرا کارایی سخت‌افزاری بهتری را ارائه می‌کنند. محتوای چند رسانه‌ای و نرم‌افزارهای آن در این سیستم‌ها بهتر و روان‌تر اجرا می‌شود و بوت آنها سریع‌تر است.

در حالی که ویندوز ۷ برای اجرای بازی‌ها مناسب‌تر بوده و سیستم‌های ویندوز گزینه‌های نرم‌افزاری بیشتری برای انتخاب دارند. قیمت نت‌بوک‌های مک نیز بالاتر از نت‌بوک‌های ویندوز بوده و از ۹۹۹ دلار شروع می‌شود، به هر حال سیستم‌های مک بسیار گران بوده و تنوع سخت‌افزاری در آنها نسبت به نت‌بوک‌ها و نت‌بوک‌های ویندوزی کمتر است. با آن که پیش‌تر امنیت سیستم‌های مک زبانزد همه بود، امروزه بسیاری از نت‌بوک‌های ویندوزی مخصوصا برای مصارف تجاری و با قابلیت حفظ امنیت داده بسیار بالا طراحی شده‌اند. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها