نیما یوشیج
بزرگترین وبلاگ علمی وتحقیقاتی وسرگرمی وهنری درآسیا
این وبلاگ اونی هست که شما به دنبالش بودید
دو شنبه 14 فروردين 1391برچسب:, :: 17:11 :: نويسنده : پیام عب

زندگینامه
نیما یوشیج كه نام اصلی اش علی اسفندیاری بود در سال 1276 شمسی در روستای یوش مازندران چشم به جهان گشود. پدرش ابراهیم خان نوری از راه كشاورزی و گله داری روزگار می گذرانید. ایام كودكی اش را در روستای خود به تحصیل پرداخت و از آنجا به تهران آمد تا در دبیرستان سن لویی كه یك مؤسسه متعلق به هیات كاتولیك رمی بود به تحصیل ادامه دهد. در این مدرسه یكی از معلمین وی نظام وفا بود كه در اثر تشویقهای او به سرودن شعر روی آورد. او زبان فرانسه را به خوبی فرا گرفت و با ادبیات اروپا آشنا شد. محمدرضا عشقی در روزنامه قرن بیستم بخشی از شعر افسانه نیما را منتشر كرد. نیما در سال 1317 شمسی جزو گروه كاركنان مجله موسیقی، مجله ماهانه وزارت فرهنگ در آمد. وی یك سلسله مقاله در این مجله نوشت و در آنها نظرات فیلسوفان را در خصوص هنر و تأثیر آثار اروپایی را در ادبیات بعضی از ممالك شرقی مورد بررسی قرار داد. او در سال 1328 ه.ش. در روابط عمومی و اداره تبلیغات وزارت فرهنگ مشغول به كار شد و بالاخره در سال 1338 شمسی در تجریش تهران دار فانی را وداع گفت.

 

ویژگی سخن
نیما در نتیجه آشنایی با زبان فرانسه، با ادبیات اروپایی آشنا شد و ابتكار و نو آفرینی را از این رهگذر كسب كرد. او یكی از پایه های رهبری سبك نوین گردید و در این راه تلاش و سعی زیادی نمود. اشعار نخستین او با اینكه در قالب اوزان عروضی ساخته شده از مضامین نو و تخیلات شاعرانه برخوردار است كه در زمان خود موجب تحولی در شعر گردید. نیما در آثار بعدی خود اوزان شعر عروضی را می شكند و شعرش را از چارچوب وزن و قافیه آزاد می سازد و راهی تازه و نو در شعر می آفریند كه به سبك نیمایی مشهور می گردد.

معرفی آثار
از آثار او عبارت است از: شعر من، ماخ لولا، ناقوس، شهر صبح شهر شب، آهو و پرنده ها، دنیا خانه من است، قلم انداز، نامه های نیما به همسرش، عنكبوت، فریادهای دیگر، كندوهای شبانه، حكایات و خانواده سرباز، آب در خوابگه مورچگان، در سال 1364 مجموعه ای كامل از آثارش منتشر شد.

گزیده ای از اشعار 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها