پرتاب «ناهيد» تا پايان سال
بزرگترین وبلاگ علمی وتحقیقاتی وسرگرمی وهنری درآسیا
این وبلاگ اونی هست که شما به دنبالش بودید
پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 11:29 :: نويسنده : پیام عب

فاضلي اضافه كرد: سازمان فضايي ايران و پژوهشكده‌ سامانه‌هاي فضايي محصول جديدي را در حال ساخت دارند كه به نام ماهواره «ناهيد» لقب گرفته است و آن را نيز در برنامه پرتاب امسال قرار داديم در اين ماهواره فناوري باز شدن صفحات خورشيدي را در آزمايشگاه مورد آزمايش قرار داده و نهايتا با اجراي آن در فضا اميدواريم بتوانيم تصاوير آن را نيز ضبط كرده و مخابره كنيم. چرا كه يكي از اهداف برنامه‌هاي پرتابي در كشور اين بوده كه با هر پرتاب به فناوري خاصي دست يابيم.

به گزارش ايسنا، رييس سازمان فضايي ايران با اشاره به اين كه نتايج خوبي از پروژه‌ي ماهواره‌بر سيمرغ كه توسط وزارت دفاع در حال انجام است، گزارش شده است، تصريح كرد: در صورتي كه ماهواره‌بر سيمرغ با نيروي پيش رانش چند برابري آماده شود، مي‌توانيم محموله‌هاي سنگيني حدود ۱۰۰ كيلوگرم را تا ارتفاع ۴۰۰ كيلومتري پرتاب كنيم كه اگر در سال جاري اين ماهواره‌بر آماده شود مي‌توانيم ماهواره طلوع يك و ظفر از علم و صنعت را در برنامه پرتاب سال جاري قرار داريم . همچنين در تلاشيم تا ماهواره‌هاي عملياتي را پرتاب كرده و تصاوير قابل استفاده براي كاربران را ارسال كنيم.

فاضلي به اهميت فناوري پيل سوختي و كاربرد آن در حوزه‌ فضايي اشاره كرد وگفت: اهميت پيل‌هاي سوختي طي سالهاي اخير به عنوان منابع تامين انرژي پاك و منبع تامين توان متمايز در برنامه‌ي فضايي دنيا قرار گرفته است به گونه‌اي كه در دهه ۶۰ كه رقابت فضايي در بين دو ابرقدرت براي تسخير فضا به اوج خود رسيده بود، اين فناوري مورد توجه خاصي قرار گرفت و از آن به عنوان منبع قابل اعتماد تامين توان استفاده شد. همچنين در سال ۱۹۶۹ و پس از آن در سالهاي دهه‌ ۷۰ پيل سوختي در فضا پيماهاي مختلفي مانند آپولو استفاده شد.

رييس سازمان فضايي اظهار كرد: در آ‌ينده‌ حوزه فضايي توجه خاصي به فناوري پيل سوختي شده به گونه‌اي كه پيل‌هاي سوختي با چگالي بالا، حجم كم و خطر كمتر مانند منابع انرژي هسته‌يي در پيشران‌هاي فضايي مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وي افزود: در حوزه‌ پيل سوختي در زمينه‌هاي فضايي هم اكنون پيل‌هاي سوختي جديدي توليد مي‌شود كه مي‌توان به پيل سوختي بازتوليد اشاره كرد كه در يك چرخه آب در شرايطي در معرض تابش خورشيد قرار گرفته و توان مورد نياز براي الكترو لايزرها را توليد مي‌كند به گونه‌اي كه آب تجزيه شده و هيدروژن مورد نياز را توليد مي‌كند.

وي در پايان با اشاره به اهميت فناوري‌هاي پيشرفته و نوين به ويژه فناوري‌هاي مرتبط با پيل سوختي كه كاربردهاي متفاوتي در صنايع مختلف دارد، خاطرنشان كرد: دولت در سالهاي گذشته توجه ويژه اي به فناوري‌هاي نوين و انرژي ‌هاي نو داشته به گونه‌اي كه در تمامي سفرهاي خود ديپلماسي فناوري را مد نظر قرار داده و محصولات فناورانه را به مسوولان تراز اول كشورها اعطا مي‌كند كه اميدواريم با حمايت‌هاي بيش از پيش مسوولان بتوان تلاش‌هاي محققان در اين عرصه را به محصول‌هاي مورد نياز در صنايع تبديل كرد. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها