دلایل اختلال خواب در فصل بهار
بزرگترین وبلاگ علمی وتحقیقاتی وسرگرمی وهنری درآسیا
این وبلاگ اونی هست که شما به دنبالش بودید
جمعه 8 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 18:20 :: نويسنده : پیام عب

اردیبهشت ماه به عروس بهار معروف و یکی از زیباترین ماه های سال است که طبیعت در اوج شکوفایی و زیبایی قرار دارد.

اردیبهشت ماه به عروس بهار معروف و یکی از زیباترین ماه های سال است که طبیعت در اوج شکوفایی و زیبایی قرار دارد. روز و شب در تعادل قرار دارند و هوا معتدل است. اما برای دسته ای از افراد رسیدن بهار به نیمه به معنای احساس رخوت و کسالت شدید است. خواب آلودگی شدید با وجود استراحت در ایام عید و داشتن خواب کافی شکایت بسیاری از افراد در این روزهاست. این کسالت و خواب آلودگی به حدی شدید است که کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد گاه حتی حضور در طبیعت و چند ساعت پیاده روی چنان برای فرد خستگی مفرط به بار می آورد که احساس می کند با یک هفته خواب و استراحت نیز نمی تواند این خستگی را از تن بیرون کند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید توصیه می کنیم ادامه مطلب را حتما مطالعه کنید.

 

● بهار با بدن ما چه می کند

تمام موجودات در فصل بهار از خواب بیدار می شوند اما هستند عده ای که با آمدن بهار انرژی بدنشان را از دست می دهند؛ زیاد می خوابند و تغییر فصلی را به بدترین شکل ممکن یعنی کسالت و خواب آلودگی شدید تجربه می کنند. اما خوب است بدانید خواب آلودگی در فصل بهار طبیعی است. مهدی آزاد کارشناس ارشد روان شناسی بالینی ضمن بیان این مطلب به خراسان می گوید: بسیاری از افراد از این تغییرات خلقی شکایت دارند هرچند در بسیاری از موارد با گذشت فصل این عارضه از بین می رود.

این اختلال که می تواند جزو دسته اختلالات خلقی محسوب شود، اختلال فصلی نامیده می شود. واقعیت این است که در فصل بهار به علت افزایش طول روز و تابیدن بیشتر نور خورشید اختلال خلقی در برخی افراد ایجاد می شود. در واقع ساعت بیولوژیک بدن که با ساعت های طولانی شب تنظیم شده است حالا در فصل بهار نمی تواند با طولانی شدن روز هماهنگ شود، بنابراین فرد در اولین مرحله به اختلال خواب از نوع پرخوابی دچار می شود. از سوی دیگر گردش خون در بدن در فصل زمستان و بهار تفاوت عمده ای می کند. در فصل زمستان گردش خون در بدن کمتر و خون رسانی به مغز بیشتر می شود اما در فصل بهار گردش خون در اندام ها بیشتر می شود و خون کمتری به مغز می رود؛ به این ترتیب به دلیل نرسیدن اکسیژن کافی به مغز فرد احساس خواب آلودگی بیشتری می کند. در فصل بهار مویرگ ها گشاد می شود و خون بیشتری را از خود عبور می دهد. از سوی دیگر سوخت و ساز بدن در فصل بهار بیشتر و مصرف اکسیژن توسط اندام ها باعث می شود مغز اکسیژن کمتری دریافت کند. اگر بدن فرد نتواند با تغییرات فصلی همراه شود، انرژی اش به سرعت تحلیل می رود و حتی با وجود خواب و استراحت طولانی، کسل می ماند.

خوب است بدانید تغییرات فصلی، زندگی دسته ای از افراد را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. سالمندان، افراد سفیدپوست، افرادی که دچار خستگی مزمن هستند، افرادی که مشکل قلبی، عروقی و مغزی دارند، افرادی که کار فکری می کنند و تحرک کافی بدنی ندارند به علت گردش خون ضعیف در بدن و نرسیدن اکسیژن کافی به مغز در معرض کسالت و خواب آلودگی بهاره قرار دارند.




 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها